Bewegwijzering naar het heiligdom Heiloo, 29 mei 2019. Foto Rebecca Buitenkamp-Schaefer.
Plattegrond van het processiepark van O.L. Vrouw ter Nood met de bedevaartkapel (1), noodkerk (2), Calvarieberg (3), vijver met rustaltaar (4) en de met zwarte stippen aangegeven staties van de kruisweg.
Tekening van de bedevaartkapel met omgang en put, in 1929 ontworpen door Jan Stuyt.
Het cultusobject van Heiloo is het in 1909 door Mengelberg, op basis van oude gegevens, vervaardigde Mariabeeldje. Op deze ansichtkaart uit circa 1935 is het beeld door een stralenkrans omgeven en behangen met zilveren rozenkransen en andere votiefgeschenken van bedevaartgangers.
Schilderij van de kapelruïne met daarin de verschijning van O.L. Vrouw; bedevaartgangers lopen of kruipen rondom het heiligdom. Collectie Rectoraat O.L. Vrouw ter Nood.
'Hylo-er Ryskaartje', topografische kaart van Heiloo en omgeving (tussen Alkmaar en Egmond) speciaal gemaakt voor de bedevaartgangers, met daarop aangegeven de routes naar het heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood. Regionaal archief Alkmaar.
De eerste processies in 1906 werden in een nog wild, onaangelegd terrein gehouden. Regionaal Archief Alkmaar.
Treinregeling voor O.L. Vrouw ter Nood in 1952 en hergebruikt voor 1953. BiN-collectie.
Stervorming bord met een vingerwijzing naar het heiligdom, 1995. Foto P.J. Margry.
Kopieën van opgegraven 18e-eeuwse bedevaartmedailles met op de ene zijde O.L. Vrouw ter Nood en op de andere Willibrord. Collectie rectoraat O.L. Vrouw ter Nood.
Devotionalia: diverse type kaarsen. Collectie rectoraat O.L. Vrouw ter Nood.
Devotionalia uit de eerste helft van de 20e eeuw: koffiekopje, koekjesschaal, vazen en pijpenkop met afbeeldingen van het heiligdom. Collectie rectoraat O.L. Vrouw ter Nood, foto P.J. Margry.
Ansichtkaart met het niet-gerealiseerde ontwerp voor een grote bedevaartbasiliek op het bedevaartterrein. Ontwerp uit 1934 door J. en G.C. Stuyt. BiN-collectie.
Aantallen van deelnemers aan georganiseerde bedevaarten over de periode 1909-1953. In het Mariajaar 1954 verdubbelde het aantal zich eenmalig tot 80.125 georganiseerde pelgrims. Voor de jaren daarna zijn geen cijfers beschikbaar. Grafiek P.J. Margry.
De kop van de grote processie op 3 juli 1955. Uit Bertrand, De Runxputte (1980).
Het feest van O.L. Vrouw ter Nood op de laatste zondag in mei wordt, indien mogelijk, gevierd samen met de bisschop van Haarlem. Bedevaartmis met mgr. Zwartkruis in ca. 1979. Uit Bertrand, De Runxputte (1980).
De bedevaartkapel met O.L. Vrouw ter Nood, tegen de achtergrond van de schildering van Han Bijvoet. Uit Bertrand, De Runxputte (1980).
De Runxput op de voorhof van de Genadekapel in Heiloo. De herkomst van de naam is onduidelijk.
De Runxput wordt omsloten door een halfopen houten zuilengalerij.
Koperen plaquette op de rand van de Runxput. In de nacht van 8 op 9 december 1713 is de bron opnieuw actief geworden.
Ansichtkaart van de bedevaartkerk op het bedevaartcomplex van Onze Lieve Vrouw ter Nood. De kerk is in 1913 naar een ontwerp van architect Jan Stuyt gebouwd, ca. 1920. BiN-collectie
Het Mariabeeld in de Genadekapel. Het beeld is in 1908 door de kunstenaar Hans Mengelberg gemaakt. De kapel is een ontwerp van architect Jan Stuyt.
Muurschildering over Oesdom in het portaal van de Genadekapel. De buurtschap Kapel, waar het bedevaartcomplex is gevestigd, werd in het verleden Oesdom genoemd.
Plattegrond van de fundamenten/ruïne van de kapel, het kruippad met twee pelgrims en de bosschages er omheen, met aangegeven de belendingen (eigenaren) van 'Capel', 1635. Oudheidkamer Heiloo.
Ordonnantie van 18 juli 1763 van de baljuw van Kennemerland tegen de 'superstitiën, bedevaerten, processiën en verdere stoutigheden der pausgezinden'
Processie door de bedevaartskerk te Heiloo, 29 mei 2019. Foto Rebecca Buitenkamp-Schaefer.
Processie door het park van Heiloo, 29 mei 2019. Foto Rebecca Buitenkamp-Schaefer.
Devotie- of noveenkaarsen in de Mariakapel, 29 mei 2019. Foto Rebecca Buitenkamp-Schaefer.