Wittem, O.L. Vrouw van Smarten |
||
Gediskwalificeerd: | ja | |
---|---|---|
Cultusobject: | O.L. Vrouw van Smarten | |
Datum: | geen specifieke datum | |
Periode: | 1860-heden | |
Religieuze context: | Christelijk | |
Locatie: | Smartenkapel in het kloostercomplex van de redemptoristen | |
Adres: | Wittemer Allee 32, Wittem | |
Gemeente: | Gulpen-Wittem | |
Provincie: | Limburg | |
Bisdom: | Roermond | |
Samenvatting: |
In 1860 werd in een zijkapel van de kloosterkerk een beeldengroep van de O.L. Vrouw van Smarten opgesteld. Deze devotie werd gepropageerd door de redemptorist Bernard Hafkenscheid en opgenomen in het brede geheel van Mariale en heiligendevoties, die in de kerk en kapellen van het redemptoristenklooster in de publieke aandacht stonden. De verering van de Moeder van Smarten vormde en vormt een onderdeel van het devotionele programma van bedevaartgroepen en individuen, die met name ook Gerardus Majella en O.L. Vrouw van Altijddurende Bijstand als doel hebben, maar was nooit een op zichzelf staand doel van bedevaarten. |
|
Auteur: | Hans Evers | |
Illustraties: | ||
Topografie |
- Zie Wittem, Gerardus Majella. |
|
Cultusobject |
- Het materiële cultusobject is een 19e-eeuws, gepolychromeerd uit gips vervaardigde beeld, afkomstig uit een kerkelijk kunstatelier. Deze pietà stelt de Moeder van Smarten voor: Maria met op haar schoot het dode lichaam van Jezus. |
|
Verering |
- Er zijn geen aanwijzingen voor het bestaan van deze Mariadevotie te Wittem tot in 1860, toen pater Bernard Hafkenscheid een beeld van de Moeder van Smarten schonk aan het klooster. Waaróm hij deze schenking deed, is uit de beschikbare bronnen niet te achterhalen. Het is mogelijk dat Hafkenscheid met deze devotie had kennisgemaakt tijdens zijn studie te Rome (1830-1832) of deze had leren kennen uit de geschriften van Alfonsus de Liguori, toen hij lid was geworden (1832) van de congregatie van redemptoristen. Evenmin blijkt uit de kloosterkronieken waarom men te Wittem direct zo’n een centrale plaats gaf aan dit beeld zodat het beeld van St. Theresia van Avila hiervoor moest wijken. In algemene zin valt te wijzen op de geprononceerde aandacht van de redemptoristen voor de Mariaverering, in navolging van hun stichter en op de herleving van Mariaverering en nieuwe impulsen daartoe gedurende de 19e eeuw. |
|
Materiële cultuur |
Devotioneel drukwerk |
|
Bronnen en literatuur |
Archieven: Wittem, huisarchief klooster Wittem: Album benefactorum; Huiskronieken; Liber laborum ministerii interni. |
|
naar het KDC, voor aanvullingen en
commentaar. |