Bergeijk, O.L. Vrouw van Brabant

Gediskwalificeerd: ja
Cultusobject: O.L. Vrouw van Brabant
Datum:
Periode: 20e - 21e eeuw
Religieuze context: Christelijk
Locatie: plantsoen tussen de Kerkstraat en de Meester Pankenstraat
Adres:
Gemeente: Bergeijk
Provincie: Noord-Brabant
Bisdom: 's-Hertogenbosch
Samenvatting:

In 1934 bouwde het Brabants Studentengilde in Bergeijk een kapel ter ere van O.L. Vrouw van Brabant. Het Brabants Studentengilde was in 1926 opgericht met als doel om katholieke studenten die boven de Moerdijk studeerden, een trefpunt tijdens de vakanties te bieden. Jaarlijks werd er een landdag gehouden, tijdens welke de studenten in de plaats van samenkomst een kapel bouwden. In 1934 gebeurde dit in Bergeijk. De kapel is ontworpen door aankomende architect Jos. Bedaux. De beeldhouwer Manus Evers maakte het Mariabeeld van gips. In 1957 was de kapel toe aan vernieuwing. Een plaatselijk comité onder voorzitterschap van huisarts Albert Smulders organiseerde een huis-aan-huiscollecte om geld in te zamelen. Het beeldhouwersechtpaar Toon Slegers en Willy van der Putt maakten een nieuwe stenen versie van het Mariabeeld. De kapel werd opgeknapt. Overigens had Albert J.M. Smulders, eerst als student, later als gemeente-arts en voorzitter van het Gemeenschapswerk in Bergeijk, bij drie Mariakapellen (O.L. Vrouw van Brabant, O.L. Vrouw op 't Loo, O.L. Vrouw van de Kempen) een belangrijke stimulerende rol. Er is geen sprake van een bedevaart bij de kapel van O.L. Vrouw van Brabant. 

Auteur: Gerard Lössbroek / Marga Pauwels
Illustraties:
Topografie

- Het ontwerp van de kapel van O.L. Vrouw van Brabant was geïnspireerd door de vele kapellen die in Brabant en Limburg van oudsher de wegen sieren en was tevens een protest tegen moderne stromingen in de architectuur. De ontwerper van de kapel was aankomend architect Jos. Bedaux. 
- De architect Jos. Bedaux werkte aanvankelijk in een traditionele stijl, die een protest was tegen nieuwe architectuur zoals de Amsterdamse School, die ook in het zuiden veel invloed had. In de jaren '50 ontwikkelde hij een eigen modernistische stijl. Als hoogtepunt van zijn werk geldt het hoofdgebouw van de universiteit in Tilburg.

Cultusobject

- Het fraaie Mariabeeld van gips werd in 1934 gemaakt door de beeldhouwer Manus Evers. In een oorkonde die bij de kapel hoort, wordt over hem gezegd "(...) die te dezen tijde genoemd wordt 's Bisdoms grootsten beeldhouwer."
- Bij de vernieuwing van de kapel in 1957 maakten het beeldhouwersechtpaar Toon Slegers en Willy van der Putt een nieuwe stenen versie van het Mariabeeld.

Bronnen en literatuur

Literatuur: 'Bergeijk en zijn Lieve-vrouwkes', in: Bisdomblad St. Jansklokken, 18 mei 1984, p. 12; Heemkundekring Bergeijk, 'Onze Lieve Vrouw van Brabant', in: De Eyckelbergh, 32 (23-8-2006) nr. 1604, p. 4.
Overige bronnen: KDC BiN-diskw.-dossier Bergeijk-OLV van Brabant.

  naar het KDC, voor aanvullingen en commentaar.