Egmond-Binnen, H. Pancratius |
||
Gediskwalificeerd: | ja | |
---|---|---|
Cultusobject: | H. Pancratius |
![]() |
Datum: | 12 mei | |
Periode: | Middeleeuwen | |
Religieuze context: | Christelijk | |
Locatie: | Abdij Egmond-Binnen | |
Adres: | in de omgeving van Kloosterweg 2, Egmond-Binnen | |
Gemeente: | Bergen | |
Provincie: | Noord-Holland | |
Bisdom: | Haarlem-Amsterdam | |
Samenvatting: |
Onduidelijk is of er tijdens de Middeleeuwen in de Abdij van Egmond een Pancratiusviering plaatsvond. Van een bedevaartkarakter is in ieder geval geen sprake geweest. |
|
Auteur: | Frans Kroonenberghs | |
Illustraties: | ||
Topografie | ||
Cultusobject |
- Pancratius was afkomstig uit Phrygië. Als jongen kwam hij naar Rome en werd daar door de paus (de verschillende legenden spreken elkaar tegen over welke paus het ging) onderricht in de beginselen van het christelijk geloof en gedoopt. Hij was een van de slachtoffers tijdens de vervolgingen onder keizer Diocletianus. Omdat hij zijn geloof niet wilde verzaken werd Pancratius rond 305 op 14-jarige leeftijd in opdracht van de keizer onthoofd. De plaats van zijn terechtstelling lag in het oude Rome aan de Via Aurelia. Zijn feestdag is 12 mei. In Nederland geldt hij als een van de vier ijsheiligen, net als Mamertus (11 mei), Servatius (13 mei) en Bonifatius van Tarsus (14 mei). |
|
Verering |
- Volgens sommige historici zou de Pancratiusverering in de Abdij van Egmond zijn overgebracht door monniken van de St.-Baafsabdij te Gent. In de 10e eeuw trokken kloosterlingen vanuit Gent naar de abdij in Egmond. In Gent was in de daaropvolgende eeuwen een opbloei van de Pancratiusverering. In de abdij van Gent zouden zich ook relieken van Pancratius hebben bevonden. |
|
Bronnen en literatuur |
Literatuur: A.L. Huisman, Die Verehrung des heiligen Pancratius in West- und Mitteleuropa (Haarlem: Tjeenk Willink, 1939) p. 83; 'De parochiekerk Sint Pancratius tot aan de Reformatie', in: Jaarboek Oud-Castricum 15 (1992) p. 4-16. |
|
Laatste mutatie | 08-07-2025 | |
naar het KDC, voor aanvullingen en
commentaar. |