Hengstdijk, H. Catharina van Alexandrië |
||
Cultusobject: | H. Catharina van Alexandrië | Open Street Maps |
---|---|---|
Datum: | 25 november (zondag naastbij) | |
Periode: | 12e eeuw (?) - ca 2012 | |
Religieuze context: | Christelijk | |
Locatie: | Kerk van St. Catharina van Alexandrië | |
Adres: | Kerkstraat 4, 4585 AB Hengstdijk | |
Gemeente: | Hontenisse | |
Provincie: | Zeeland | |
Bisdom: | Breda | |
Samenvatting: |
Sinds de parochiestichting in 1161 is de H. Catharina patrones van de kerk te Hengstdijk, waar zij wordt aangeroepen ter genezing van diverse kwalen. Wanneer de verering is begonnen en in vroeger eeuwen meer dan een lokale aangelegenheid is geweest, is niet met zekerheid vast te stellen. Zeker is wel dat men na de Tweede Wereldoorlog vanuit de streek rondom Hengstdijk speciaal voor de H. Catharina naar Hengstdijk kwam. In de 21e eeuw verliep de bedevaart en was er slechts nog sprake van een jaarlijkse Catharinaviering. |
|
Auteur: | Ottie Thiers | |
Illustraties: | ||
Topografie |
- Hengstdijk is een dorpje van bescheiden omvang. Het ligt in oostelijk Zeeuws-Vlaanderen, ten noordwesten van Hulst aan de Vogel, tegenwoordig een recreatief binnenwatertje, maar vroeger een kreek die het dorp 's winters van de buitenwereld afsloot. Langs de Hengstdijkse kerkstraat ligt de 19e-eeuwse parochiekerk. |
|
Cultusobject |
- Catharina zou een geleerde jonkvrouw zijn geweest uit Alexandrië in de vierde eeuw, die het christelijk geloof zo overtuigend verdedigde tegen vijftig heidense wijsgeren, dat deze zich bekeerden en de marteldood stierven, nog voordat Catharina zelf dit lot onderging. Catharina zou sterven op een rad met scherpe punten, ware het niet dat dit op haar gebed brak, waarna zij onthoofd werd. Rond het jaar 800 begon haar verering zich te verbreiden. - Het Catharinabeeld uit het middeleeuwse kerkje is verdwenen. Na de val van Hulst in 1645 moest de kerk, zoals gezegd, aan de protestanten worden overgedragen. Het beeld van de H. Catharina, dat overigens niet op de inventarislijst stond, werd gekocht door Emiel Bogaert. Waar het daarna gebleven is, vermeldt de historie niet. Het huidige beeld van de patrones, dat nu in de devotiekapel staat, dateert uit 1897. Het stelt de heilige voor, staande en gekroond, met haar rechterhand op het gebroken wiel en in haar linkerhand een palmtak. Het is 1,16 m hoog, en werd gemaakt door J. van Genk-Seelen uit Antwerpen, evenals de beelden van Maria (1897) en van de H. Antonius van Padua (1890) in de kerk. Alledrie zijn uit hout gesneden en gepolychromeerd. De beide eerstgenoemde beelden zijn geschonken door Cato Sistermans-Smulders. Welk Catharinabeeld van eind 18e tot eind 19e eeuw gebruikt werd is niet bekend. - De kerk bezit een relikwie van de patrones, gevat in een 19e-eeuwse ovale zilveren houder met een rand van acanthusbladeren (5 x 6,6 cm). |
|
Verering |
- De parochie Hengstdijk, gelegen in het Hulsterambacht, dateert uit de 12e eeuw. Zij is ontstaan als een hofstede van de norbertijnerabdij van Drongen (B), die zich in de streek bezighield met het ontginnen en bedijken van landbouwgronden. In 1161 gaf bisschop Godfried van Utrecht deze abdij toestemming voor de stichting van een parochie te Hengstdijk. Hetzelfde jaar kwam de kerk gereed. Vanaf die tijd wordt de H. Catharina als patrones vereerd en - naar men zegt - aangeroepen ter genezing van eczeem, reuma, spruw, kwaadaardige gezwellen en 'katelijnewielen' (een ringvormige huidaandoening, die geassocieerd werd met het rad waarop de heilige volgens de legende gemarteld is). Overigens is uit de vroegste eeuwen van het parochiebestaan verder weinig over deze verering bekend. De geschiedschrijving vermeldt voornamelijk de gebruikelijke rampen: oorlog, plundering, besmettelijke ziekten en vooral overstromingen. In 1560 werd Hengstdijk in het kader van de kerkelijke herindeling ondergebracht bij de parochie Hulst en het nieuw opgerichte bisdom Gent. In 1566 moest een nieuwe sacrista (priesterkoster) worden aangesteld, nadat diens voorganger de beelden in de kerk gebroken had. In 1579 nam een predikant bezit van de kerk. Tot 1596 losten pastoor en predikant elkaar af, afhankelijk van de politieke gesteldheid. Van 1596 tot 1645 was de streek onafgebroken katholiek. |
|
Materiële cultuur |
- 1 Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de parochiekerk in 1992 zijn gipsen beeldjes van de heilige gemaakt, aanvankelijk als een project voor de schoolkinderen. Er was zoveel vraag naar dat er nadien nog meer van zijn gemaakt; 2 een parochiestempel van onbekende ouderdom, waarop de heilige staat afgebeeld met palmtak en wiel; in de rand staat de tekst 'Sigillum ecclesiae Sae Catharinae Hengstdijk'. Het stempel wordt afgedrukt op bijzondere brieven en kaarten. |
|
Bronnen en literatuur |
Archivalia: Hengstdijk, parochiearchief: kasboeken 1883 e.v.; sacristie-'draaiboek' voor het kerkelijk jaar, ca. 1946; liber memorialis vanaf 1946; kasboek 1946 e.v.; grootboek 1968 en 1969; Parochienieuws (1977) nr. 2; het oude parochiememoriaal, waaruit Bongenaar (1956) citeert op p. 20, is te vinden in het Zeeuws Archief te Middelburg. |
|
naar het KDC, voor aanvullingen en
commentaar. |