Klimmen, O.L. Vrouw Rosa Mystica / Z. Padre Pio |
||
Cultusobject: | O.L. Vrouw Rosa Mystica / Z. Padre Pio | Open Street Maps |
---|---|---|
Datum: | Geen specifieke dag | |
Periode: | 1980 - ca. 2000 | |
Religieuze context: | Christelijk | |
Locatie: | Particuliere woning | |
Adres: | Overheek 2, 6343 PC Klimmen | |
Gemeente: | Voerendaal | |
Provincie: | Limburg | |
Bisdom: | Roermond | |
Samenvatting: | De cultus rond O.L. Vrouw Rosa Mystica en, in mindere mate, Padre Pio is ontstaan uit privédevotie en niet formeel kerkelijk bevestigd. De verering is sinds 1980 uitgegroeid dankzij de verwerving van een 'door Maria zelf' ingezegend kopiebeeld van de Rosa Mystica uit Montichiari en een effectieve organisatie van groepsgewijze gebedsnovenen. Daartoe werd het beeld - een 'pelgrimerende' madonna - tijdelijk ook in vele andere particuliere huizen in Zuid-Limburg uitgesteld. Omstreeks het jaar 2000 hield deze huisdevotie op te bestaan. | |
Auteur: | Peter Jan Margry | |
Illustraties: | ||
Topografie |
- De particuliere woning van de familie Lemlijn waarin de devotie is gevestigd staat aan het begin van de straat Overheek, nabij het hoogste punt van het Zuid-Limburgse dorpje Klimmen. Een Rosa Mysticabeeld is geplaatst in de voorkamer van het huis, nabij het raam en naast de zitbank. Daar heeft het een vaste plaats waar bezoekers het komen vereren. Het beeldje van Padre Pio staat er niet bij opgesteld, maar heeft elders in het huis een plaats. - Met enige regelmaat werd het beeld eind jaren tachtig voor het rozenkransgebed naar de romaanse parochiekerk van Klimmen overgebracht. - Kenmerkend is dat dit beeld tevens een 'reizende' Rosa Mystica is; het wordt regelmatig 'uitgeleend' voor rondtochten in Zuid-Limburg teneinde het groepsgewijs in een wisselende opstelling bij particulieren in huis te kunnen vereren. |
|
Cultusobject |
- De cultus rond de Rosa Mystica in Montichiari (It.) is ontstaan na een 'algemene oproep' in 1947 (herhaald in 1966) door Maria aan zieneres Pierina, een ziekenzuster. Maria droeg daarbij een boodschap van gebed, offer, boete en bekering uit. De verschijningen en boodschappen in respectievelijk Montichiari en Fontanelle leidden sindsdien tot vele wonderen en bloedtranen aan deze rondreizende 'pelgrim-madonna'. De achtergrond zou zijn om de mensen via de genoemde boodschap weer tot Jezus te leiden. Maria gaf tevens de opdracht om afbeeldingen van haar te verspreiden en, tot eerherstel van het geloof, overal in de wereld in (particuliere) huizen te laten plaatsen. De kerkelijke bevestiging van de cultus is echter uitgebleven. De boodschappen raakten niettemin met behulp van duizenden kopiebeelden over de gehele wereld verspreid, zoals ook in ⟶ Stein, Voerendaal, Beverwijk, Olsberg (D) en in de Belgische plaatsen Hamont, Maasmechelen, Montenaken, Postel en Sint Huibrechts. - De capucijn Padre Pio (1887-1968) woonde het grootste deel van zijn leven in het klooster Maria della Grazie in het Zuid-Italiaanse stadje San Giovanni Rotondo. In 1918 ontving hij voor het eerst de wondetekenen (stigmata) van Christus aan handen, voeten en linkerzijde. Zijn faam groeide hierdoor voortdurend. Vanwege controverses over zijn persoon zou het tot 1968 duren voordat er pauselijke goedkeuring werd verleend aan de door Pio gestichte gebedsgroepen. Hij leidde een actief leven en stichtte onder meer een groot ziekenhuis naast zijn klooster. Zijn graf is een belangrijk bedevaartoord geworden. Sindsdien getuigen wereldwijd personen dat zij een verschijning van Pater Pio hebben gezien en/of een persoonlijke opdracht van hem hebben gekregen (vgl. ⟶ Berlicum; ⟶ Tilburg). De vele wonderbaarlijke verhalen over Pater Pio nog tijdens zijn leven (onder meer met betrekking tot zijn contacten met de visionnaire 'Mamma Rosa' uit San Damiano) hebben binnen de katholieke kerk geleid tot een verdeling van geesten: enerzijds vereerders, al dan niet verenigd in gebedsgroepen, anderzijds sceptici die afwijzend staan tegenover zijn verering. Desondanks werd Padre Pio op 2 mei 1999 zaligverklaard. - Het primaire cultusobject is een gipsen beeld (70 cm hoog) van de Rosa Mystica. Het is een exemplaar (nr. B 1134) van een serie van 39 productiebeelden die in Fontanelle (It.) werden gemaakt. Ze zouden op 6 september 1980 gezamenlijk op de trap naar de bron in Montichiari door Maria zijn gezegend. Het beeld is aan de onderzijde voorzien van een tekst en beschikt over een bijbehorend authenticiteitsdocument en gebruiksrichtlijn (o.m. bijhouden van een 'pelgrimsboek'). Het beeld is voorzien van een metalen kroon (ø 13 cm) die werd geschonken naar aanleiding van een gebedsverhoring. Het beeld is bekleed met een blauwe mantel. - Een koperen souvenirbeeldje (ca. 25 cm hoog) van Padre Pio, gekocht tijdens de bedevaart van 1973 door dochter Maria Lemlijn in San Damiano, fungeert als toegevoegd cultusobject. Het beeldje staat op de schoorsteen in de woonkamer. In de hal hangt nog een foto van Pio, die de familie Lemlijn van het klooster in San Giovanni Rotondo heeft ontvangen. |
|
Verering |
Het begin |
|
Materiële cultuur |
- Ex-voto's: 1 als votiefgeschenk van een bekeerling werd omstreeks 1994 een echte roos (16 cm lang) geschonken die geheel in een goudbad werd gedompeld; 2 het kroontje op het beeld werd eveneens omstreeks 1994 uit dankbaarheid geschonken. Devotioneel drukwerk - Prentjes: 1 een kleurenfoto (9 x 12 cm) van het cultusbeeld met vier kaarsen ervoor werd in de jaren tachtig verspreid als 'prentje'; 2 er zijn kleurenprentjes verkrijgbaar met op de voorzijde een foto van Maria Rosa Mystica en op de achterzijde gebeden tot haar ('Met kerkelijk imprimatur', maar zonder nadere gegevens; 12 x 7 cm); 3 verder ook fotovouwprentjes van pater Pio (7 x 5 cm) met foto, stofreliek en gebeden (impr. Valentino Vailati, Manfredonia, 12/3/1971; 11 x 7,5 cm), in het Nederlands en een in het Italiaans uitgegeven door de capucijnen in San Giovanni Rotondo. |
|
Bronnen en literatuur |
Archivalia: Klimmen, archief Lemlijn: stukken m.b.t. de Rosa Mysticaverering. Literatuur: S.L. Zimdars-Swartz, Encountering Mary. Visions of Mary from La Salette tot Medjugorje (New York: Avon, 1992) p. 92-123, over San Damiano; Gottfried Hierzenberger & Otto Nedomansky, Erscheinungen und Botschaften der Gottesmutter Maria. Volständige Dokumentation durch zwei Jahrtausende (Wenen: Pattloch Verlag, 1993) p. 329-340, over Rosa Mystica; Marcel de Veen, 'Lei Lemlijn uit Klimmen stopt met organiseren bedevaart', in: Brabants Dagblad, 19 maart 1994; Leon Jeurissen, 'Organisator stopt na twintig jaar de laatste bedevaart', in: Limburgs Dagblad 3/4 mei 1994, p. 7 en 9. Overige bronnen: KDC BiN-dossier Klimmen. |
|
naar het KDC, voor aanvullingen en
commentaar. |