Noorbeek, H. Brigida (St. Briej) |
||
Cultusobject: | H. Brigida (St. Briej) | Open Street Maps |
---|---|---|
Datum: | 1 en 2 februari / tweede zaterdag en zondag na Pasen | |
Periode: | 16e eeuw; 1745 - heden | |
Religieuze context: | Christelijk | |
Locatie: | Kapel en parochiekerk van de H. Brigida | |
Adres: | Pley 9 (kapel); Pley 8 (kerk), 6255 AG Noorbeek | |
Gemeente: | Margraten | |
Provincie: | Limburg | |
Bisdom: | Roermond | |
Samenvatting: |
In de 16e eeuw, mogelijk eerder, bestond in Noorbeek een bedevaart naar de heilige Brigida, patrones voor het vee. Aan het einde van de 16e eeuw heeft de cultus een terugval gekend. De bedevaart is echter gedurende de 18e weer opgebloeid. Jaarlijks wordt aan Brigida een 'meiboom' geofferd, een verplichting van de dorpsbewoners vanwege een gelofte gedaan ten tijde van een epidemie onder het vee in 1634. Na de Tweede Wereldoorlog is de bedevaart langzaamaan verlopen. De folkloristische gebruiken rondom de Brigida-den hebben sindsdien de beeldvorming van deze cultus sterk bepaald. Niettemin is de bedevaart onder enkele boeren in Zuid-Limburg en de Belgische Voerstreek blijven bestaan en werd de cultus in de laatste jaren van de 20e eeuw weer enigszins gerevitaliseerd. |
|
Auteur: | Peter Jan Margry | |
Illustraties: | ||
Topografie |
Dorp en kerk - Het kerkdorp Noorbeek is gelegen in het heuvellandschap van zuidelijk Limburg op nog geen kilometer van de Belgische grens. Het dorp is in de 11e eeuw ontstaan in het dal van de gelijknamige beek die bij het naburige gehucht Wesch ontspringt. De dorpskern, bestaande uit enige tientallen huizen en hoeves, heeft tot in de 20e eeuw een sterk agrarisch karakter gekend. - De kerk van Noorbeek was tot 1614 een rectoraatskerk van de parochie 's-Gravenvoeren. Van 1616 tot 1773 bezaten de jezuïeten uit Maastricht het collatierecht van de kerk en het tiendrecht te Noorbeek, dat zij hadden overgenomen van het Luxemburgse O.L. Vrouwemunster. Na de opheffing van de jezuïetenorde nam de gemeente het collatierecht over. Wanneer Noorbeek een zelfstandige parochie is geworden is niet duidelijk; dat was zeker het geval in de 19e eeuw. - Met zekerheid sinds de 11e eeuw staat er een kerk aan het centrale dorpsplein 'Pley'. In de 13e eeuw is dit gebouw vernieuwd of vervangen door een kerk uitgevoerd in mergelsteen. De gotiek bracht in de 15e en 16e eeuw een serie vernieuwingen aan het kerkgebouw met zich mee. De kerk is een voorbeeld van een Limburgse driebeukige gotische kerk (buitenmaat ca. 30 x 13,5 m) met romaanse elementen en een vierkante toren. In de 19e eeuw werden nieuwe elementen aangebracht, zoals in 1847 het bakstenen toegangsportaal, waar sinds de jaren negentig van de 20e eeuw een expositieruimte is ondergebracht. Tussen 1903 en 1913 onderging de kerk een algehele restauratie onder toezicht van architect W. Sprenger. De kerk is tijdens deze restauratie voorzien van 15 gebrandschilderde ramen, geschonken door de plaatselijke bevolking; een ervan, in de zuiderzijbeuk, is gewijd aan Brigida. De kerk staat op een ommuurd kerkhof. - De Brigidaklok (oorspronkelijk uit 1528) heeft het opschrift 'Scâ Brigida heischen ich. Tzo deme dienst Gotz luden ich. Den Tonre verdryven ich. Ian van Tryer gous mich + anno dni MoVcXXVIII' en heeft in reliëf op de wand een kleine afbeelding van de in Düren (D) vereerde H. Anna. In 1957 werd door Eysbouts te Asten een replica van de beschadigde klok in de toren gehangen, met de toegevoegde tekst 'St. Brigidaklok van de Parochie Noorbeek. hergoten a.d. MCMLVII'. Kapel - De vierkante Brigidakapel (6 x 6 m), gelegen op de Pley, ten zuidoosten van de kerk, is aan de buitenzijde van het kerkhof deels in mergel en deels in baksteen tegen de kerkhofmuur gebouwd. De kapel is in 1772 gebouwd, zoals het opschrift boven de ingang aan de binnenzijde aangeeft. Dit geschiedde ter vervanging van een oudere kapel in mergelsteen waarvan de bouwgeschiedenis onbekend is. In 1787 is sprake van 'De capelle van Ste Brigida, over 15 jaer nieuw gebouwen aan de voet der kercke trap'. Men heeft in dat jaar overwogen om uit onderhoudsoverwegingen de kapel opnieuw, maar dan aanzienlijk kleiner te herbouwen en te verhogen en op gelijke hoogte te brengen met het kerkhof. Op basis van opgravingen en de vroegere locatie van de Brigida-den is het aannemelijk dat de voorganger van deze kapel enige meters naar links, geheel op de hoek van het kerkhof was gesitueerd. Volgens de notulen van het kerkbestuur van 26 december 1873 werd in verband met de wet op de besmettelijke ziekten de kapel tijdelijk aangewezen om in geval van nood als r.k. mortuarium te fungeren. - Na de oorlog heeft de kapel korter of langer leeggestaan. In 1953 werd het gebouw tijdelijk gebruikt als leslokaal - met schoolbord op het altaar - voor leerlingen van de zesde klas vanwege ruimtegebrek in de eigenlijke dorpsschool. - Tot omstreeks 1975 stond in de kapel een altaar met neobarok retabel, waarin het gipsen cultusbeeld van Brigida stond. Het retabel werd in de kerk geplaatst en het altaar werd afgebroken. Een houten altaar, gemaakt uit het hout van de voormalige communiebank die vroeger het priesterkoor in de kerk afsloot, kwam er voor in de plaats. Het interieur van de kapel is in rococostijl uitgevoerd. Het gipsen beeld werd eveneens in de kerk geplaatst, op een console, links van het priesterkoor, waar tot dan toe een H. Hartbeeld stond. In 1978 kwam in plaats van dit beeld een modern Brigidabeeld in de kapel te staan. De kapel was in het verleden de centrale cultusplaats van Brigida. Doorgaans was ze gesloten; vereerders konden het beeld en/of de reliek van buitenaf aanschouwen terwijl het geldoffer via een sleuf in de vensterbank in het Brigidaofferblok aan de binnenzijde van de kapel terechtkwam. Bron - De naam van de buurtschap (De) Wesch verwijst naar het gegeven dat bij een hier ontsprongen waterbon ook een wasplaats werd ingericht. De bron is de oorsprong van de Noor-beek. Aan de oostzijde van de weg van Noorbeek naar Mheer bevindt zich in de berghelling een in mergelsteen uitgevoerde overkluizing, het brongebouwtje. Op een verticale stang in het rondboog-poortje, het restant van een hek, is een tekst is aangebracht: 'Santa Brigida - bit voor ons - K.N. 1858'. Aan de pilaar (uit 1909) zat vroeger een pomp waarmee het water naar boven kon worden gehaald. Een bekading en een wassteiger zijn nog aanwezig. - Het huis (nr. 3) direct achter de bron heeft tegen de voorgevel een modern reliëf van Brigida en een aan haar voeten liggend rund, omstreeks 1980 gemaakt door Jef Courtens uit Maastricht. |
|
Cultusobject |
- Zie voor St. Brigida ⟶ Broeksittard. - In 1818 stond er een reliekhouder in de kapel; deze is reeds lang niet meer in het bezit van de parochie; over reliek, vorm en ouderdom is verder niets bekend. - Een reliekpartikel van Brigida ('S. Brigida V.') is geplaatst in een zilveren theca (⊘ 3 cm) die weer in een houder met handgreep (⊘ 6,5 cm) is geplaatst. Deze kan weer worden uitgesteld in een verguld-zilveren en met rode stenen versierde stralen-reliekhouder (hoogte 35 cm; 20e eeuw). - In de kerk is een neogotisch gepolychromeerd gipsen beeld van Brigida (hoogte 114 cm) uit 1879 tegen de eerste pilaar aan de linkerzijde van het priesterkoor aangebracht. De heilige heeft de abdisstaf in haar handen en een koe, symbool van haar als veepatrones, aan haar voeten. Het beeld is vervaardigd door het atelier Billaux-Grossé te Brussel en is een afgietsel van een ouder beeld. Dit gipsen beeld stond tot omstreeks 1975 in de Brigidakapel. - In de kapel staat in een nis een beeld van de heilige Brigida dat in 1978 door Sjef Eymael (Maastricht/Voeren), vanwege de verplaatsing van het neogotische cultusbeeld, speciaal voor de kapel is vervaardigd. - Een waarschijnlijk begin-20e-eeuws staakbeeld van Brigida (105 cm hoog), aangekleed in bruine en witte stof, staat in de sacristie en wordt gebruikt in de sacramentsprocessie. Op een foto uit 1975 staat dit beeld opgesteld in het retabel in de Brigidakapel. Het is niet duidelijk of dit beeld daar enige tijd heeft gestaan of dat dit eenmalig geschiedde ten behoeve van het maken van de foto, omdat het oude beeld reeds naar de kerk was verplaatst. |
|
Verering |
Ontstaan |
|
Materiële cultuur |
- Brigidabeeldjes: 1 oudere Brigidabeeldjes zijn nog in situ aan te treffen in bijvoorbeeld de buitengevel van hoeve Weilust (Vroelen 32) of in de gevel van de binnenplaats van een dorpsboerderij (Dorpsstraat 10); veel boeren hebben overigens nog een beeldje in de stal staan; 2 een moderne Brigidasteen is aangebracht tegen de gevel van het vakwerkhuis Wesch 3 tegenover de bron; een nieuw beeldje aan Vroelen 32a; 3 in beperkte oplage worden nieuwe Brigidabeeldjes (31 cm hoog) gemaakt door Leo Moonen uit Noorbeek, die ze naar het voorbeeld van een in België gekocht beeld vervaardigt. Ze worden soms weer bij boeren in de boerderij of bij mensen in huis geplaatst; zo is ook in de gevel van Dorpsstraat 36, de herberg 'Sint Brigida', in 1987 zo'n beschilderd beeldje aangebracht; 4 een ander modern beeldje ca. 1990, nu aanwezig in dezelfde herberg Sint Brigida, heeft enige jaren gefungeerd als versiering in de haam van een van de paarden die de Brigida-den moesten trekken. - Vaandels: 1 Jonkheidvaandel in rood-wit-blauw met in het midden een olieverfschildering van Brigida en de tekst 'Sa Brigida O.P.N.' op de achterzijde de tekst 'De Jongheid van Noorbeek 1888'; 2 Jonkheidvaandel in dezelfde kleuren in 1929 door onderwijzeres M. Lendfers te Noorbeek gemaakt; 3 Jonkheidvaandel in dezelfde kleuren uit 1954 met een afbeelding van de heilige in katoen; 4 de schutterij beschikt over een standaard met Brigida. - Ramen: 1 in de kerk bevindt zich een dubbel glas-in-loodraam van de H. Isidorus en de H. Brigida, bij de laatste staat de naam van de schenker erboven: 'Brigida Heusschen' uit Schey, vervaardigd door F. Nicolaas uit Roermond; 2 in de expositieruimte naast de ingang van de kerk bevinden zich twee gebrandschilderde ramen (ieder ca. 1 x 1,25 m; afkomstig uit het voormalige gemeentehuis) gemaakt door Charles Eyk in 1957, voorstellende op het linkerraam Brigida en drie vrouwen en op het rechterpaneel twee mannen met kerk en boom. - Kerkzegel: in de 19e eeuw had de parochie een kerkzegel (⊘ 3,5 cm) in gebruik met daarop de heilige Brigida met staf en boek en de tekst 'S. Brigida Patrona in Noorbeeck'. Devotionalia - Kaarsen: 1 in 1772 werden posten voor witte was voor de vernieuwde kapel opgenomen in de kerkrekeningen; 2 noveenkaars met een afbeelding van het neogotische cultusbeeld en de tekst 'Scâ Brigida. Patrones van Noorbeek. Bescherm ons Vee' (merk 'Oleum Angela sanctuarii'; betrokken van L'Europe S.A. Souvenirs (hr. Hennissen) in Banneux). Devotioneel drukwerk - Stalzegen: ingekleurde prent van Brigida met aan haar zijde drie runderen en daaronder in het Nederlands en het Frans een gebed ter ere van Brigida onder de kop 'De H. Brigitta bijzondere voorspreekster tegen alle ziekten van het hoornvee' (impr. J. Naulaerts, Mechelen 10 december 1947; ca. 20 x 30 cm), de tekening toont sterke gelijkenis met oudere Brigidaprenten van onder meer Bontemps uit Gelder en van Lecuyer uit Venlo (zie illustratie bij ⟶ Castenraij). - Ansichtkaart: 1 zwartwit kaart met een foto van het beeld van Brigida en onderaan een band wit en de tekst 'H. Brigida' (Noorbeek: J.H., ca. 1940?; 13,5 x 8,5 cm); 2 pentekening door Pierre Delnoy uit 1992 van kerk, kapel en boom. - Affiches: jaarlijks affiche op A4-formaat van de voettocht vanuit Margraten naar Noorbeek (sinds ca. 1995; uitgave Stg. Pelgrimswegen en voetpaden). |
|
Bronnen en literatuur |
Archivalia: Maastricht, gemeentearchief: parochiearchief St. Brigida Noorbeek inv.nr. 1, 3, 25, 27-28, 31; St. Martinusparochie Wyck II, inv.nr. 1992 (1857). Roermond, bisdomarchief, parochiedossier Noorbeek. Luik, bisdomarchief. Literatuur: J. le Francq van Berkhey, Natuurlijke historie van Holland, dl. 8 (Leiden: P.H. Trap, 1810) p. 272-276, over veepest in 1635 en 1745 (Noorbeek niet vermeld); J.M.H. Eversen & J.L Meulleners, 'De Limburgsche gemeentewapens, vergeleken met de oude plaatselijke zegels en beschouwd in het licht der locale geschiedenis', in: Publications S.H.A. Limbourg 35 (1899) p. 373; W. Sprenger, 'De kerk van de H. Brigida te Noorbeek', in: De Maasgouw 35 (1913) p. 14-15; [Brigidaboomplanting], in: Nieuwe Rotterdamsche Courant 25 juli 1922; D.J. van der Ven, 'De Sint Brigida-boomplanting te Noorbeek', in: Ons Nederland. Officieel orgaan van de Algemeene Nederlandsche VVV 6 (1922) juli p. 5-14, augustus p. 20-27, uitgebreid verslag met foto's; J.S. van Veen & A.A. Beekman, Geschiedkundige atlas van Nederland. De kerkelijke indeeling omstreeks 1550, tevens kloosterkaart, dl. 3 (Den Haag: Nijhoff, 1923) p. 93-94; E. Franquinet, 'De Brigitta-boom te Noorbeek', in: De Nedermaas 5 (1927-1928) p. 112-116; J.D.H. van Uden, 'De Brigitta-boom te Noorbeek. Een folkloristische nalezing', in: De Nedermaas 5 (1928-1929) p. 43-44; D.J. van der Ven, Neerlands Volksleven (Amsterdam: Dalmeijer's Volksuniversiteit, 1931) p. 274-276, afb. 278, 280; D.J. van der Ven, Ons eigen volk in het feestelijk jaar (Kampen: J.H. Kok, 1942) p. 67, 85, 89, 146; J.R.W. Sinninghe, 'Noorbeek plant nog de Meiboom', in: De Tijd 30 april 1947; Verslag-Boek van het Maria-Congres gehouden te Maastricht op 3, 4, 5, 6 en 7 september 1947 (Maastricht: Bestuur Mariacongres, 1948) foto Noorbeek-deelname na p. 192, p. 256; K. ter Laan, Folkloristisch woordenboek van Nederland en Vlaams-België (Den Haag: Van Goor, 1949) p. 348; J.P. Bik, Feest- en vierdagen in kerk- en volksgebruik, dl. 1 (Velsen: Wolfs, 1956) p. 173-175; P.T. van Bueren, De Sint-Brigida-den te Noorbeek (Noorbeek 1960); M. de Meyer, Volkskunde-atlas voor Nederland en Vlaams-België. Commentaar bij de kaarten 21-29 volksgeneeskunde (Antwerpen/Utrecht: Standaard, 1968) p. 49-50; W.H.Th. Knippenberg, Oude pelgrimages vanuit Noord-Brabant. Kultuurhistorische verkenningen in de Kempen, dl. 3 (Oisterwijk: Stg. Brabants Heem, 1968) p. 84-86; H. Meens, Noorbeek en het proces van Adrianus van Duyn, pastoor van 1729 tot 1774. Bijdrage tot de geschiedenis van Noorbeek (Noorbeek: eigen beheer, 1971) p. 10-23; Tj.W.R. de Haan ed., Folklore der Lage Landen (Amsterdam: Elsevier, 1972) p. 30-33; [G. Pleijers], Gids voor monumentaal Noorbeek (Noorbeek: gemeentebestuur, 1975) p. 11-15; [foto burchtfeesten bij de Brigidakapel], in: Martin Verjans ed., Synthese. Twaalf facetten van cultuur en natuur in Zuid-Limburg (Heerlen: DSM, 1977) p. 327; J.L. de Jager, Volksgebruiken in Nederland. Een nieuwe kijk op tradities (Utrecht: Spectrum, 1981) p. 113-114, over de Brigidaboom; H.L. Cox, 'Die Auswirkungen der deutsch-niederländischen Staatsgrenze von 1815 auf die volkstümliche Heiligenverehrung im Rhein-Maasgebiet; Ein Beitrag zur kulturräumlichen Stellung des Rhein-Maas-Gebietes', in: Rheinisch-Westfälische Zeitschrift für Volkskunde 28 (1983) p. 114; M. Elissen e.a., 350 jaar Jonkheid Noorbeek 'Ter iere van Sint Briej' 1634-1984 (Noorbeek: Jonkheid / druk. Piters Eijsden, 1984); Magda Palmers, Ikonografie van en devotie tot de H. Brigida van Ierland in Limburg (Leuven: onuitgegeven licentiaatsverhandeling, 1985); A. van den Berg & G. Rooijakkers, 'Een prentenmaker zonder pers. De houtsneden van Philippus J. Lecuyer te Uden en 's-Hertogenbosch 1772-1774', in: Volkskundig Bulletin 16 (1990) p. 284, 308, Brigidaprent; A.G. Schulte e.a., Margraten, Mheer en Noorbeek (Zeist/Zwolle: RDMZ/Waanders, 1991) p. 310-341, 390-391; Memoriaal van een springlevend monument. Sint Brigidakerk Noorbeek (Noorbeek: kerkbestuur, 1991) p. 19-29; F.G.H.M. Crutzen, 'Geloven op straat. Openbare godsdienstoefeningen buiten de gebouwen en besloten plaatsen in de dekenaten Gulpen en Meerssen, 1848/1857', in: Jaarboek 'Historische studies in en rond het Geuldal' 2 (1992) p. 143, 148; Mart Huls & Manu Brouwers, 3-Daagse voettocht naar Banneux vanuit Margraten, Banholt of Noorbeek (Noorbeek: Stg. Pelgrimswegen en Voetpaden, 1995); Elly van Loon-Van de Moosdijk, 'Pelgrimsinsignes op middeleeuwse luidklokken', in: Berichten uit het Nationaal Beiaardmuseum, nr. 14 (april 1996) p. 11-14, over het Anna-insigne op de klok van Noorbeek; Mart Huls e.a., Te voet naar pelgrimsoorden: Wittem, Noorbeek, Lorette en Sint-Gerlach. Wandelsuggesties door Zuid-Limburg en de Voerstreek (Noorbeek: Stg. Pelgrimswegen en Voetpaden, 1997); Rob Cox, 'De Brigida-den staat er weer', in: Dagblad de Limburger 14 april 1997; Frank Holthuizen, Limburg in bewegend beeld 1911-1996. Catalogus van film- en videomateriaal over Nederlands-Limburg (Venlo: Limburgs Film en Video Archief, 1997) nr. 0101; Guus Sluysmans, De meester-werken van Guus Sluysmans: over vervlogen tijden (Margraten: 'Oet de Riestepot', 1998) p. 181, vermelding bedevaart; Edda Frankot, Brigida. Een Ierse maagd op reis. Het beeld van Brigida van Kildare in haar vitae. Levens en verering (Groningen: ongepubliceerde doctoraalscriptie mediaevistiek RU, 1999) p. 98-100. Overige bronnen: KDC BiN-dossier Noorbeek; Meertens Instituut volkskundige vragenlijst 23 (1959), 64a (1993), Q 197; Van der Ven, lentefilm... NCRV tv-programma Langs Heilige Huisjes van 7 juni 1998 over Noorbeek en de Brigida-den; mondelinge informatie in 1999 van pastoor J. Sax en M. Brouwers te Noorbeek. |
|
naar het KDC, voor aanvullingen en
commentaar. |